انتخابات و بازی رایانه ای

بعد از مدتها با یک مقاله خوب آمدم. از این به بعد سعی خواهم کرد که سریعتر وبلاگ را آپدیت کنم و مطالب مفیدی قرار دهم.



جنگ رسانه ای از برجسته ترین موله های جنگ نرم و جنگهای مدرن در جهان کنونی محسوب می شود. جنگ نرم به مثابه ی راهبرد و استراژی انتخابی نطام سلطه برای تسلط بر افکار و اراده ی ملت ها تدوین و طراحی شده است.
به طور کلی استفاده از رسانه ها برای تضعیف کشور هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت اعم از رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری و به کارگیری اصول تبلیغات و عملیات روانی به منظور کسب منافع را جنگ رسانه ای گویند.
هدف از این جنگ، تغییر کارکرد و عملکرد دولت ها و ملتها به ویژه کنترل افکار و اذهان عمومی مردم است، زیرا این ملتها هستند که در اولین خط مقدم حمله ی دشمن قرار می گیرند.
در دوره ی اخیر انتخابات ریاست جمهوری ایران، با جنگ رسانه ای شدیدی روبه رو بودیم. یکی از تفاوتهای جنگ رسانه ای این دوره نسبت به دوره های قبل، میزان استفاده از فضای سایبر و مجازی بود.
استفاده گسترده از قابلیتهای فضای مجازی و اینترنت، از ایجاد و راه اندازی وب سایتها و وبلاگها گرفته تا استفاده از اتاق های گفتگو (چت رومها)، سرویس های اشتراک گذای تصاویر، فیلم و کلیپ، و... یکی از تفاوتهای این دوره ی انتخابات با دوره های قبل بود و در این میان برای اولین بار در ایران، بازی های رایانه ای و ویدیویی نیز که از ابزار نوین رسانه ای فضای مجازی هستند پا به عرصه نبرد گذاشتند.
بازی های رایانه ای از جمله رسانه های اثر بخشی هستند که از دوران جنگ سرد وارد عرصه ی رقابتهای سیاسی شدند، این رسانه به جهات کمی و کیفی دارای قابلیتهای خاص و ویژه است و گاه اثربخشی آن بیش از رسانه هایی چون صنعت سینماست و البته سابقه ی ساخت بازی رایانه ای در زمینه ی انتخابات در برخی از کشورها به بیش از یک دهه قبل برمی گردد.
به عنوان مثال از سال 1992 م بازی (President Forever) تقریبا در تام دوره های ریاست جمهوری امریکا وارد بازار شده و هدف از این بازی، انتخاب بهترین نامزد ریاست جمهوری به عنوان رئیس جمهور است. این بازی، یک شبیه سازی سه بعدی پیشرفته است و به بازیکن این امکان را می دهد که تمام جنبه های استراتژی انتخابات را برای پیروزی نامزد مورد نظر خود کنترل کند.
همچنین کاربر بازی می تواند علاوه بر بازی انتخابات ریاست جمهوری امریکا از سایت شرکت تولیدکننده این بازی، بازیهای مربوط به انتخابات کشورهای کانادا، آلمان، انگلیس، استرالیا و... را بارگذاری کند.
و یا در بازی " ماشین سیاست " که توسط شرکت " استارداک " ارائه شده، کاربر باید نخست یک ستاد انتخاباتی برای خود درست کند بعد به دنبال منابع انسانی و مالی بگردد، در مصاحبه های تلویزیونی شکرت کند، نظرات و راهکارهایش را ارائه کند، آرای گروههای مهم و روزنامه نگاران را به سوی خود جلب کند تا سرانجام بتواند تعداد کافی رای برای ورود به کاخ سفید، به دست آورد.
این بازی، کاربر را مثل یک سیاست مدار با چالش هایی مواجه و او را وادار می کند انتخاب های دشواری بکند. مثلا او مجبور میشود در مورد وضعیت مهاجرت به نیویورک سیاست هایی اتخاذ کند که بیشتر منطبق با تمایلات مردم باشد تا تفکرات و نظرات شخصی خودش. استارداک برای ساخت این بازی از اطلاعات آماری و نظرسنجی ها استفاده کرده تا بتواند مدل انتخاباتی در سراسر خاک ایالات متحده را شبیه سازی کند. برای مثال باید به دقت فاکتورهای موثر در رای مردم را تعیین و بر آورد کرد. فاکتورهایی مثل نظرات نامزد در مورد اتمام جنگ عراق، وضعیت بهداشت، کنترل اسلحه، جنگ علیه ترور، مالیات، اقتصاد، محیط زیست، سوخت و ...
همانگونه که قبلا اشاره شد برای اولین بار در ایران، بازی های رایانه ای با موضوع انتخابات ایران به بازار عرضه شد. با این تفاوت که بر خلاف بازی هایی که بدان اشاده شد کاربر در این بازی های رایانه ای برای حضور و مشارکت هوشمندانه در انتخابات فعالیت نمی کند بلکه برای مخالفت با رئیس جمهور منتخب مردم و ایجاد شورش و درگیری تلاش میکند.
در زمان نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری اران توسط شرکت « پتریلا اینتر تیمنت» یک بازی رایانه ای ، با موضوع انتخابات ایران به بازار عرضه شد. البته این اولین بازی سیاسی شرکت « پتریلا اینتر تیمنت» نبوده و این شرکت قبلا بازی های رایانه ای با موضوع «صدام» و «القاعده» همسو با سیاستهای خارجی امریکا تلید و عرضه کرده بود. بنابر ادعای این شرکت، بازی القاعده بیش از دو میلیون باز از طریق شبکه اینترنت دریافت شده است.
شرکت « پتریلا اینتر تیمنت» یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران، بازی رایانه ای با عنوان «سقوط احمدی نژاد» را در اینترنت و سایت این بازی قابل دریافت است.
داستان این بازی در مرکز ایران رخ خواهد داد و شامل نبرد بازی کننده با نیروهای بسیجی و سپاه است.
نکته ی حائز اهمیت در بازی، بروز اغتشاشات خیابانی در تهران یک ماه بیش از برگزاری انتخابات است. کاراکتر این بازی، با حضور در خیابانهای تهران، نیروهای بسیجی و سپاهی را به قتل می رساند تا از سوی ایالات متحده به عنوان نماد آزادی و آزادی خواهی مدال افتخار دریافت کند.


هر چند که این بازی در می توان اولین بازی درباره ی انتخابات ایران عنوان کرد، اما تولید بازی های رایانه ای با محتوای سیاسی علیه ایران سالهاست که مورد توجه متولیان این رسانه قرار گرفته است. آخرین بازی ضد ایرانی که علیه رئیس جمهور و نهادهای انقلابی ایران ساخته شده بازی رایانه ای با عنوان «صعود عقاب در غزه» است. این بازی آنلاین چند بازیگره برای دانلود بر اینترنت قرار گرفته است!در محیط بازی «صعود عقاب در غزه» پوسترهای توهین آمیز از آقای احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به چشم میخورد که در غزه رخ می دهد و هیچ گونه مبارز فلسطینی در شهر وجود ندارد و در واقع این بازی نبردی است بین نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تیپ نخبه ی گولانی رژیم صهیونیستی!البته فراموش نشود منظور از تیپ نخبه گولانی! همان تیپ های کوماندویی معروف رژیم اشغالگر قدس است که به ادعای مقامات صهیونیستی، هر نظامی عضو این تیپ برابر با چند نظامی معمولی توان دارد، همان هایی که با چنین ادعاهایی در مبارزه با رزمندگان حزب الله لبنان به دلیل استفاده ی این رزمندگان از جدیدترین و پیچیده ترین شیوه های تاکتیکی جنگ چریکی و نامتقارن، جنگ با حزب الله را «جنگ اشباح» نامیدند و در نبردهای سنگین با نیروهای مقاومت در چند منطقه مرزی از جمله مرکبا، عیتاالشعب، مارون الراس، بنت جبیل و الطیبه جنگیدند و در تمام این مناطق متحمل شکست شدند.
زمانی که یکی از شبکه های صهیونیستی از فرمانده تیپ گولانی پرسید چرا با وجود هلی برن پی در پی، بنت جبیل هنوز تسخیر نشده است؟ گفت: «مشکل این است که ما با کسانی می جنگیم که برای شهید شدن لحظه شماری و از مرگ استقبال می کنند. شما چگونه انتظار دارید سربازان ما که دائما در اندیشه ی بازگشت هستند بر چریکهایی که به مرگ لبخند میزنند پیروز شوند »؟
روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد» به نقل از «کوین برمیستر»، تاجر صهیونیستی نوشت: « هدف از این بازی به مبارزه طلبیدن ایران است، دقیقا مثل احمدی نژاد که خواهان محو رژیم صهیونیستی از نقشه است.»این تاجر یهودی خاطر نشان کرد که وی قصد دارد نبرد بین یهودیان و مسلمانان را از دنیای واقعی به فضای سایبر بکشاند!
گفتنی است «برمیستر» از جمله فعالان قدیمی صنعت بازی های ویدئویی به مشار می رود. او در سال 1982 م بزرگترین شرکت توزیع بازی های رایانه ای «اوزی سافت» را در استرالیا تاسیس کرد. در سال 2006 م فعالان صنعت موسیقی از این تاجر یهودی در پرونده برنامه اشتراک فایل کازا شکایت کردند.
رسانه بازی های ویدئویی و رایانه ای ، به ابزار نوین جنگ رسانه ای غرب تبدیل شده است. رسانه ای که شرکتها و کمپانی های غربی با سوء استفاده از موقعیت برتر فنی خود در این زمینه و نیز ضعف و شاید هم سهل انگاری کشورهای اسلامی و خصوصا کشور ما، با تولید بازی هایی با محتوا و سناریوهای هم سو با غرب، همراه بت سایر ابزار رسانه ای همچون خبرگذاری ها، شبکه های ماهواره ای، روزنامه، مجلات، نشریات و فضای مجازی و اینترنت و ...، به جبهه ی جنگ رسانه ای پیوست است. امری که هر چه زودتر باید درباره به آن تدابیر کوتاه و بلند مدت اتخاذ کرد، البته نه با رویکرد تدافعی و حذفی بلکه با رویکرد تهاجمهی و بهره گیری از قابلیتهای این رسانه ی نوین. امر مقدسی که به نظر می رسد با ساخت بازی رایانه ای « لانه شیطان » در سازمان بسیج دانش آموزی نیروی مقاومت بسیج در سپاه شروع شده است.
نویسنده مطلب: میثم محمودی و منبع آن مجله پیام انقلاب شماره 28

1 نظرات:

chandra گفت...

I was very pleased to find this site.I wanted to thank you for this great read!! I definitely enjoying every little bit of it and I have you bookmarked to

check out new stuff you post
mobile phones



.

ارسال یک نظر